2016/12/11

Rättfärdigande av plundring!

En av de farligaste riskerna är att vi får en värld där ideologier som stöder förtryck och plundring blir populära och grupper och nationer väljer att förtrycka andra för att klara sig bättre själva.

Det finns flera ideologiska recept för att rättfärdiga förtryck. Under 1900-talet gjorde nazismen och kommunismen stor skada, i dag rättfärdigar de hårdaste diktaturerna sig själva genom religion eller nationalism som utgår från stamtillhörighet.

Onda rörelser behöver inte motivera sin verksamhet på onda sätt. Människor vill inte vara onda utan de söker en god och helst rationell förklaring till varför de gör hemska saker som gynnar deras egen överlevnad. Om vi får en ond utveckling där grupper av människor skaffar sig makt för att kunna utplåna andra människor och ta deras resurser kommer de inte att kalla sig nazister, stalinister eller kolonisatörer. En ny generation av plundrare kommer att ha en respektabel fasad och prata om den nytta som de gör och hur nödvändigt det är, precis som krigsherrarna gjorde i Jugoslavien när landet föll sönder i inbördeskrig. När man letar efter ondska måste man titta på vad människor gör och inte bara lyssna på vad de lovar.

Även tekniskt och kulturellt avancerade länder kan drabbas av en ond politisk utveckling som leder till en plundrande stat som ödelägger många människors liv. När Tyskland togs över av nazisterna var det ett tekniskt och kulturellt avancerat land men det hade varit hungersnöd under och efter första världskriget. Krigsskadeståndet och depressionen bidrog till en enorm inflation som slog sönder ekonomin och gjorde besparingar värdelösa och umbärandena drabbade de flesta. Det gav en utbredd desperation och en stenhård konkurrens för att överleva. I den hårda miljön bildades grupperingar som slogs på gatorna om revir, inflytande och makt. Alla som slogs ansåg sig vara på den goda sidan och ville skydda sig själva från de andra onda människorna.

En förutsättning för en farlig utveckling är att det finns någon grupp av människor som är desperata och som antingen är många som en fattig underklass, kunniga som en medelklass som håller på att bli fattig eller väletablerade intellektuella som riskerar att förlora sitt inflytande eller sina tillgångar. Det finns alltid människor som är villiga att samla och leda missnöjda grupper för att få prestige och framgång och det kan vara enklare att leda med rädsla, missnöje och hat än med bleka sanningar, löften om hårt arbete och budskap om att dela med sig av det man har.

De som bygger upp en konflikt behöver inte vara politiker, även religiösa fundamentalister kan använda sig av samma metoder. Det är speciellt effektivt om deras tolkning av religionen stödjer att människor med en annan tro bör förtryckas och får mördas.

En grundförutsättning för att politiska rörelser som rättfärdigar plundring ska kunna växa är att det är socialt acceptabelt att sortera människor i grupper med olika människovärde. Alla former av övertygelser om att andra människor har ett lägre värde innebär en fara och jag är speciellt orolig över extrema religiösa övertygelser eftersom de har en sällsam motivationskraft.

Även välmenande initiativ som definierande av svaga grupper oroar mig eftersom ett stressat samhälle skulle kunna använda indelningarna som en utgångspunkt för segregering och sänkande av deras människovärde. Allt som gör människor till ansiktslösa kategorier kan missbrukas för att utestänga människor.

Det är även farligt när fattiga människor ignoreras och stöts bort ifrån samhället. Det är en personlig utslagningsmekanism där de som vill ses som framgångsrika vill vara vän med vinnarna men inte förlorarna och den mekanismen finns inom alla grupper och alla ideologier.

För att minska riskerna är det viktigt att människovärdet är något personligt som varje individ har och som ska respekteras genom likhet inför lagen, rösträtt, personlig integritet och yttrandefrihet. Detta ingår i det vidare begreppet mänskliga rättigheter som även innefattar grundläggande kulturella och ekonomiska möjligheter så människor ska få möjligheter att leva goda liv. I Sverige är rättigheterna dessutom utvidgade med en välfärdsstat och en stor del av vår politiska diskussion har under flera generationer rört de utvidgade ekonomiska rättigheterna som är avsedda att hjälpa dem som på olika sätt har det svårt.

En hög våldsnivå är en annan grundförutsättning för aggressiva rörelser och ett förråande av staters funktioner. Organisationer som försöker behärska andra människor behöver våldet för att hota sina motståndare och ett våldsamt samhälle gör människor oroliga och en del av de skrämda tyr sig till våldsverkarna för att känna säkerhet. När människor är rädda tar färre risken att hjälpa fattiga utstötta människor och färre vågar protestera när grupper hatas för deras tillgångar ska kunna tas ifrån dem. Med våld och skrämselpropaganda kan de som driver fram en förtryckande förändring hindra människor med god moral från att lösa konflikter och läka ett stressat samhälle.


Hans Zettby

Inga kommentarer: