När vi betraktar dagens struktur som skall genomföra en
återuppbyggnad av totalförsvaret kan vi konstatera att den statliga
organisationen på den högsta nivån knappast utmärker sig för klarhet vad avser
rollfördelning och uppgifter. Vi har en ordning
i Regeringskansliet som
innebär att uppgifter som rör den militära delen har lagts på
Försvarsdepartementet och den civila delen
på Justitiedepartementet, ett
departement som inte har vana eller tillräckliga resurser att hantera
totalförsvarsfrågor.
I ett totalförsvarsperspektiv är det dessutom inte alltid
lätt att skilja på militära och civila frågor. Denna rollfördelning har gjorts
trots
att regeringen i olika sammanhang betonat vikten av en sammanhållen
planering. På regeringsnivån är alltså rollfördelningen högst
bekymmersam.
Man kan också hysa farhågor om hur frågorna kommer att
hanteras på central myndighetsnivå. Myndigheten för samhällsskydd
och
beredskap, MSB, sorterar under Justitiedepartementet. MSB skall, enligt sin
instruktion, ansvara för frågor om civilt försvar.
MSB har dock under många år
underlåtit att genomföra en planering för civilt försvar bla med hänvisning
till att uppdraget inte varit
tillräckligt tydligt och att krisberedskapen
bedömts utgöra en tillräcklig grund.
Nu har Försvarsberedningen föreslagit att MSB ska leda
arbetet på central nivå med att bygga upp ett nytt totalförsvar på civil sida.
Beredningen har också pekat ut MSB att vara ”en myndighet för civil ledning
och samordning”. Vi får hoppas att myndigheten nu tar
denna roll på stort
allvar. Om så inte sker kommer den politiska ambitionen om ett nytt
totalförsvar inte att kunna förverkligas.
Mot denna bakgrund vore det välgörande om den politiska
nivån idag – i likhet med Oxenstierna – funderade extra noga över
problematiken
kring strukturer och ansvarsfördelning.
Även mycket goda politiska ambitioner riskerar att haverera i
byråkratier
som präglas av otydlighet, revirstrider eller bråk om uppgifter
och mandat.
Försvarsberedningen, som är ett rådgivande parlamentariskt
tillsatt organ,
lämnar förslag. Dessa förslag omsätts i regeringspropositioner
och riksdagsbeslut. Regeringen kan dock dra benen efter sig om det
är förslag
som inte faller regeringen på läppen trots parlamentarisk enighet. En vanlig
metod är att begrava förslag i utredningar eller
långa beredningstider.
Statsmakternas beslut skall sedan omsättas i regleringsbrev till myndigheterna,
helst med åtföljande penningpåse
efter det att myndigheterna äskat medel. I
den svenska förvaltningskulturen tar det alltså mycket lång tid att omsätta
politisk vilja till
konkreta åtgärder.
När beslutade den politiska nivån att totalförsvaret skulle
återuppbyggas?
Jo, tydliga signaler kunde avläsas redan år 2013 i direktiven
till den förra försvarsberedningen. Och de förslag som den nuvarande
försvarsberedningen lämnar syftar på åtgärder som skall genomföras under
perioden 2021-2025.
Det innebär att när de viktigaste åtgärderna är vidtagna
har det gått tolv år!
Hans Zettby
Hans Zettby
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar